Όλες οι μηχανές αναζήτησης δοκιμάζουν κατά καιρούς την προσθήκη ή την αφαίρεση διαφόρων λειτουργιών και χαρακτηριστικών από το interface τους με απώτερο σκοπό τη δημιουργία της «απόλυτης εμπειρίας αναζήτησης». Της δημιουργίας δηλαδή του «ιδανικού» interface που θα βοηθά τους χρήστες να βρουν εύκολα και γρήγορα οποιουδήποτε είδους πληροφορίες τους ενδιαφέρουν. Το Google είναι φυσικά μία από αυτές. Αυτή όμως τη φορά αποφάσισε να δημιουργήσει ένα καινούριο website, το SearchMash.com για να πραγματοποιήσει τις δοκιμές αυτές.
Η συνήθης πρακτική των μηχανών αναζήτησης, όσον αφορά τις διάφορες δοκιμαστικές αλλαγές στο interface τους, είναι η εμφάνιση των νέων χαρακτηριστικών ή λειτουργιών σε επιλεγμένους χρήστες και για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα προκειμένου να δουν ποια είναι η ανταπόκριση τόσο των χρηστών αυτών όσο και των στελεχών που εμπλέκονται στην χώρο των αναζητήσεων. Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι και αυτή.
Το Google όμως αποφάσισε να δημιουργήσει ένα καινούριο website – μηχανή αναζήτησης το οποίο δεν θα έχει το όνομα του και στο οποίο θα πραγματοποιεί τις διάφορες δοκιμές. Η νέα αυτή μηχανή αναζήτησης έχει το όνομα SearchMash.
Ο λόγος για τον οποίο το Google ακολούθησε την τακτική αυτή είναι για να μην επηρεάζονται οι χρήστες από τη δύναμη που έχει το όνομα της εταιρίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι η σχέση των δύο μηχανών αναζήτησης αναφέρεται μονάχα στην ιστοσελίδα με τις πληροφορίες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
“SearchMash is a website operated by Google Inc. The Google Privacy Policy describes how we treat personal information when you use our products and services, including information provided when you use SearchMash.”
Η SearchMash εμφανίζει στην αριστερή πλευρά των αποτελεσμάτων τις διάφορες σχετικές ιστοσελίδες και ταυτόχρονα στην δεξιά πλευρά τις σχετικές φωτογραφίες.
Μετά τα δέκα πρώτα αποτελέσματα και στο τέλος της σελίδας υπάρχει η επιλογή «more web pages». Η λειτουργία όμως της επιλογής αυτής είναι διαφορετική από αυτή που έχουμε συνηθίσει μέχρι σήμερα. Τα επόμενα δέκα αποτελέσματα εμφανίζονται στην ίδια σελίδα και κάτω από τα δέκα προηγούμενα αποτελέσματα. Η διαδικασία αυτή μπορεί να γίνεται ατέρμονα μέχρι να εξαντληθούν τα αποτελέσματα.
Ένα ακόμη νέο χαρακτηριστικό είναι οι επιλογές που εμφανίζονται όταν κάνει κάποιος click σε ένα από τα αποτελέσματα που τον ενδιαφέρουν. Οι επιλογές αυτές είναι οι ακόλουθες:
- open the listing in the current window : ανοίγει το αποτέλεσμα στον ίδιο παράθυρο
- a new window : ανοίγει το αποτέλεσμα σε ένα νεό παράθυρο
- to see more pages from that web site : παρουσιάζει στα αποτελέσματα όλες τις ιστοσελίδες και τις φωτογραφίες του website αυτού που είναι καταχωρημένες στη μηχανή αναζήτησης
- to find similar pages : παρουσιάζει στα αποτελέσματα ιστοσελίδες άλλων websites τα οποία η μηχανή αναζήτησης θεωρεί ότι είναι σχετικά με αυτό
Κάποια από τα χαρακτηριστικά αυτά και όσα επόμενα κάνουν την εμφάνιση τους στη SearchMash θα περάσουν και στο Google. Δεν νομίζω ότι θα είναι πολλά διότι όπως έχει δείξει η ιστορία των μηχανών αναζήτησης «όσο ποιο απλά τόσο ποιο καλά». Αν μη τι άλλο θα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον να δούμε τις σκέψεις των guru που σχεδιάζουν interfaces για να κάνουν τις αναζητήσεις μας περισσότερο εύκολες.