Η πλειοψηφία των μεθοδολογιών μετρήσεως της επισκεψημότητας, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό βασίζονται στα cookies και στις page views. Πόσο όμως αξιόπιστες είναι; Δύο νέες έρευνες έρχονται να θέσουν υπό αμφισβήτηση αυτά που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα.
Η εταιρεία μετρήσεων comScore πραγματοποίησε έρευνα αναλύοντας τον τρόπο χρήσης 400.000 οικιακών υπολογιστών στην Αμερική. Η έρευνα έδειξε ότι ένα μικρό ποσοστό των χρηστών του internet διαγράφουν συστηματικά και σε τακτά χρονικά διαστήματα τα cookies από τους υπολογιστές τους.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δέχονται νέα cookies κάθε φορά που επισκέπτονται το ίδιο website και κατά συνέπεια να υπάρχει υπερεκτίμηση των μοναδικών επισκεπτών «unique visitors» του website αυτού.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις της εταιρείας, στο 7% των χρηστών αντιστοιχεί το 35 % όλων των cookies το οποίο με τις κατάλληλες μαθηματικές αναγωγές θα μπορούσε να σημαίνει ότι οι επισκέπτες ενός website μπορεί να υπερεκτιμηθούν σε ποσοστό έως και 150 % ή 2,5 φορές. Όπως γίνετε αντιληπτό, η εκτίμηση αυτή έχει σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις για τα websites που πουλούν διαφημιστικό χώρο βάση των unique visitors
Ο Dr Magid Abraham πρόεδρος της Comscore δήλωσε σχετικά :
“It is clear that a certain segment of internet users clears its cookies very frequently. These ‘serial resetters’ have the potential to wildly inflate a site’s internal unique visitor tally, because just one set of ‘eyeballs’ at the site may be counted as 10 or more unique visitors over the course of a month”
Οι μετρήσεις που παρέχει η comScore βασίζονται στην ανάλυση της συμπεριφοράς ενός αντιπροσωπευτικού panel χρηστών.
Τα συμπεράσματα της έρευνας και η μεθοδολογία που εφαρμόστηκε παρουσιάζονται αναλυτικά εδώ.
Μετρήσεις επισκεψημότητας στην εποχή του Web 2.0
Μία άλλη μέτρηση που πραγματοποίησε η εταιρεία Nielsen/NetRatings εξέτασε την ακρίβεια των υπαρχόντων μεθοδολογιών μετρήσεων της επισκεψημότητας υπό το πρίσμα της χρήσης των νέων τεχνολογιών όπως η Ajax καθώς επίσης και της αυξανόμενης χρήσης των online video και audio.
H εταιρία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο καλύτερος τρόπος μετρήσεων, ειδικά σε websites που έχουν τα χαρακτηριστικά ή τις υπηρεσίες που προαναφέρθηκαν, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη το χρόνο που αφιερώνει ο επισκέπτης στο website καθώς οι μετρήσεις με βάση τα page views δεν αποδίδουν με ικανοποιητικό τρόπο τον βαθμό ενασχόλησης και του ενδιαφέροντος των χρηστών με τα websites αυτά.
Σύμφωνα μα τον Alex Burmaster, European Internet Analyst της εταιρείας:
“As the technology that publishers use to deliver content to the user moves away from static, reloaded pages to more streamlined content such as online videos, the page view is becoming a less relevant gauge of where might be the best place to advertise online.”
Και προσέθεσε:
“Time spent is probably the best single indicator of user engagement although it can be a misleading metric for search and comparison sites that aim to help users find what they’re looking for as quickly and efficiently as possible”
H Nielsen/NetRatings αναφέρει επίσης ότι ενώ τo Google και το social networking website Facebook είναι τα δημοφιλέστερα με βάση τις page views στην Αγγλία, το γνωστό website δημοπρασιών ebay και το online παιχνίδι Runescape έρχονται πρώτα ένα ληφθεί υπόψη η παράμετρος του χρόνου που αφιερώνουν οι επισκέπτες σε αυτά.
Οι έρευνες αυτές δίνουν κάποιες πρώτες απαντήσεις στους αντίστοιχους προβληματισμούς που είχαν εκφραστεί και σε μία πρόσφατη συζήτηση στο blog nylon.gr
Τα σχόλια της Nielsen/NetRatings βρίσκονται εδώ (pdf αρχείο).
Σημείωση: Πηγή του άρθρου αυτού αποτέλεσε το αντίστοιχο άρθρο του BBC.
[tags]web analytics,web metrics,διαφήμιση,μετρήσεις επισκεψημότητας[/tags]