“Τι είναι το PageRank;” “Πως μπορώ να αυξήσω το Pagerank των σελίδων μου;” “Γιατί ο ανταγωνιστής μου βγαίνει υψηλότερα με χαμηλότερο Pagerank;”. Ερωτήσεις σαν και αυτές συνοδεύουν σχεδόν πάντα μια συζήτηση για το seo. Εάν μάλιστα πραγματοποιήσει κάποιος μία αναζήτηση στο Google για το PageRank θα δει ότι υπάρχουν 73.000.000 ιστοσελίδες που κάνουν αναφορά στον όρο αυτό. Γιατί λοιπόν υπάρχει τόσο έντονο ενδιαφέρον;
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Τι είναι το Google PageRank;
To PageRank είναι μία μεθοδολογία κατοχυρωμένη από το Google βάση της οποίας η δημοφιλής μηχανή αναζήτησης αξιολογεί τη σημασία μιας συγκεκριμένης ιστοσελίδας σε σχέση με όλες τις υπόλοιπες ιστοσελίδες που είναι καταχωρημένες στην βάση από την οποία αντλεί και παρουσιάζει τα αποτελέσματα των αναζητήσεων.
Ποιος ανακάλυψε το PageRank;
Ανακαλύφθηκε από τους Larry Page και Sergey Brin, τους δημιουργούς του Google, στα τέλη της δεκαετίας του 1990, κατά τη διάρκεια ενός ερευνητικού project για τη δημιουργία ενός νέου τύπου μηχανής αναζήτησης στο Stanford. Το πλήρες κείμενο της εργασίας τους βρίσκεται εδώ.
Τι μετράει το PageRank;
Το PageRank μετράει τη πιθανότητα που υπάρχει για έναν χρήστη που ξεκινάει την πλοήγηση του στο internet από ένα τυχαίο website για να φτάσει σε μία συγκεκριμένη ιστοσελίδα ακολουθώντας links. Όσο μεγαλύτερο είναι το PageRank μιας συγκεκριμένης ιστοσελίδας τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα για ένα χρήστη να φτάσει σε αυτή.
Ο βασικός παράγοντας στην παραπάνω μέτρηση είναι τα links. Κάθε link υπολογίζεται σαν «ψήφος εμπιστοσύνης» από μια ιστοσελίδα προς μία άλλη και γι αυτό τον λόγο όσο περισσότερα links έχει μία ιστοσελίδα τόσο περισσότερες πιθανότητες έχει για να την ανακαλύψουν οι χρήστες και κατά συνέπεια και μεγαλύτερο PageRank.
Μία ψήφος – link από μια σημαντική ιστοσελίδα π.χ. από το CNN έχει πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα σε σχέση με ένα link από ένα άλλο τοπικό ειδησεογραφικό website.
Πόσο σημαντικό είναι;
Είναι γνωστό ότι το Google, περισσότερο από κάθε άλλη μηχανή αναζήτησης, δίνει βαρύτητα στα links προς μία ιστοσελίδα είτε αυτά προέρχονται εσωτερικά από το ίδιο το website είτε εξωτερικά από άλλα websites.
Αυτό συμβαίνει επειδή τα links, ειδικότερα όσα προέρχονται από άλλα websites, είναι ίσως ο μοναδικός παράγοντας τον οποίο μπορεί κανείς να επηρεάσει και να εκμεταλλευτεί σε μικρότερο βαθμό σε σχέση με άλλους παράγοντες όπως πχ. τα keywords που τοποθετούνται στις ιστοσελίδες, προκειμένου να παραπλανήσει τις μηχανές αναζήτησης. Το Google μάλιστα μηδενίζει το PageRank όσων ιστοσελίδων θεωρεί ότι είναι spam.
Είναι το PageRank ο καθοριστικός παράγοντας για την κατάταξη στις μηχανής αναζήτησης;
Το PageRank δεν λαμβάνει υπόψη το θεματικό αντικείμενο της ιστοσελίδας ούτε το θεματικό αντικείμενο των ιστοσελίδων από τις οποίες προέρχονται τα links, στοιχεία τα οποία παίζουν επίσης πολύ σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση της κατάταξης των αποτελεσμάτων.
To Google λέει σχετικά
PageRank relies on the uniquely democratic nature of the web by using its vast link structure as an indicator of an individual page’s value. In essence, Google interprets a link from page A to page B as a vote, by page A, for page B. But, Google looks at considerably more than the sheer volume of votes, or links a page receives; for example, it also analyzes the page that casts the vote. Votes cast by pages that are themselves “important” weigh more heavily and help to make other pages “important.” Using these and other factors, Google provides its views on pages’ relative importance.
Of course, important pages mean nothing to you if they don’t match your query. So, Google combines PageRank with sophisticated text-matching techniques to find pages that are both important and relevant to your search. Google goes far beyond the number of times a term appears on a page and examines dozens of aspects of the page’s content (and the content of the pages linking to it) to determine if it’s a good match for your query.
Έτσι εάν μία ιστοσελίδα έχει υψηλό PageRank δεν σημαίνει ότι θα βγαίνει υψηλά στα αποτελέσματα κάθε είδους αναζήτησης. Αυτό μπορεί κανείς να το διαπιστώσει εύκολα εάν χρησιμοποιήσει το ακόλουθο εργαλείο το οποίο δείχνει το PageRank των ιστοσελίδων που εμφανίζονται στα αποτελέσματα των αναζητήσεων του Google.
Όπως μπορούμε να δούμε στο παράδειγμα για την αναζήτηση greek islands η ιστοσελίδα που εμφανίζεται πρώτη (PageRank 5) έχει χαμηλότερο PageRank από αυτήν που εμφανίζεται στη δεύτερη θέση (PageRank 6).
Γιατί τότε γίνεται τόσο μεγάλη συζήτηση γύρω από το PageRank:
Η σημασία που παίζουν οι μηχανές αναζήτησης και ιδιαίτερα το Google στην επιτυχία ή την αποτυχία ενός website είναι αναμφισβήτη. Συνεπώς κάθε παράγοντας που επηρεάζει την κατάταξη στα αποτελέσματα του Google γίνετε αυτόματα αντικείμενο συζήτησης όλων όσων ασχολούνται με το search engine optimization.
Και το PageRank ακόμη περισσότερο καθώς είναι το μοναδικό κριτήριο για το οποίο μπορούμε να γνωρίζουμε την τιμή του και να τη συγκρίνουμε μεταξύ των διαφόρων websites.
Πως μπορώ να δω ποιο είναι το PageRank μιας ιστοσελίδας;
To Google παρουσιάζει το PageRank μιας ιστοσελίδας μέσω της Google Toolbar την μπορεί να εγκαταστήσει οποιοσδήποτε στον υπολογιστή του.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να κάνω μία πολύ σημαντική επισήμανση. Η τιμή που αναγράφεται στην toolbar ενδέχεται να μην είναι η πραγματική. Το Google υπολογίζει και ενημερώνει το PageRank των ιστοσελίδων συνεχώς καθώς όπως είναι ευνόητο η τιμή αυτή αλλάζει στο πέρασμα του χρόνου με την προσθήκη ή την αφαίρεση links. Η ενημέρωση όμως αυτή δεν γίνεται αυτόματα και στις ενδείξεις που εμφανίζονται στην toolbar.
Tο Google ανανεώνει τα στοιχεία της toolbar κάθε 3 – 4 μήνες οπότε στον ενδιάμεσο χρονικό διάστημα το πραγματικό PageRank μίας ιστοσελίδας μπορεί να έχει αλλάξει.
Πέρα από την toolbar υπάρχουν και άλλοι τρόποι για να δει κανείς το PageRank των ιστοσελίδων. Ένας από αυτούς είναι η δωρεάν υπηρεσία που ανέφερα προηγουμένως ενώ υπάρχουν και πολλά plugins όπως το SearchStatus (για το Firefox) που εγκαθίστανται στους browsers.
Τι σημαίνει το νούμερο που εμφανίζεται δίπλα στο PageRank ;
To PageRank υπολογίζεται με βάση μία κλίμακα από το 0 έως το 10. Όσο μεγαλύτερο το νούμερο τόσο μεγαλύτερο το PageRank. Το 0 αντιστοιχεί συνήθως στις καινούργιες ιστοσελίδες ή στις ιστοσελίδες που δεν έχουν πολλά links. To 10 αντιστοιχεί σε ελάχιστες ιστοσελίδες κορυφαίων websites όπως αυτή της κεντρικής ιστοσελίδας του Google.
Η κλίμακα αυτή δεν είναι γραμμική. Με απλά λόγια εάν μία ιστοσελίδα έχει PageRank 4 και 30 links δεν σημαίνει ότι με 60 links θα έχει PageRank 8. Αντιθέτως για να ανέβει κανείς επίπεδο θα πρέπει να έχει πολύ περισσότερα links και μάλιστα όσο ανεβαίνουν τα επίπεδα θα πρέπει να έχει πολλαπλάσια ή υπερπολλαπλάσια links.
Πως μπορώ να χρησιμοποιήσω το PageRank ;
To PageRank αποτελεί μία πρώτη ένδειξη για το πόσο σημαντική είναι για το Google μία ιστοσελίδα λαμβάνοντας υπόψη το πλήθος των links που έχει. Υπό αυτή την έννοια μπορείτε να το χρησιμοποιείται για να συγκρίνεται ιστοσελίδες διαφόρων websites και να έχετε μία πρώτη άποψη για το ποια είναι περισσότερο σημαντική.
Εάν επιθυμείτε να βελτιώσετε την κατάταξη των ιστοσελίδων σας, πριν επιδιώξετε να αποκτήσετε links από ιστοσελίδες με όσο το δυνατόν καλύτερο PageRank, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να εξετάζετε πόσο σχετικές είναι αυτές με το αντικείμενο των δικών σας ιστοσελίδων. Οι ιστοσελίδες με μεγαλύτερο PageRank έχουν συνήθως περισσότερα links επειδή προσέλκυσαν για κάποιο λόγο το ενδιαφέρον περισσότερων χρηστών. Αυτό δεν σημαίνει ότι πάντοτε αυτό γίνεται λόγω της ποιότητας τους.
Και μία τελευταία παρατήρηση. Πολλές ιστοσελίδες με υψηλό PageRank, πωλούν links. To Google είναι αντίθετο προς την πρακτική αυτή όταν γίνεται αποκλειστικά και μόνο για την βελτίωση στην κατάταξη των αποτελεσμάτων στις μηχανές αναζήτησης.
O Matt Cutts δημοφιλής τεχνικός του Google υπεύθυνος για την αντιμετώπιση του spam, εξηγεί τους λόγους για τη στάση αυτή:
“But for everyone else, let me talk about why we consider it outside our guidelines to get PageRank via buying links. Google (and pretty much every other major search engine) uses hyperlinks to help determine reputation. Links are usually editorial votes given by choice, and link-based analysis has greatly improved the quality of web search. Selling links muddies the quality of link-based reputation and makes it harder for many search engines (not just Google) to return relevant results. When the Berkeley college newspaper has six online gambling links (three casinos, two for poker, and one bingo) on its front page, it’s harder for search engines to know which links can be trusted.”
Το τελευταίο μάλιστα χρονικό διάστημα το Google εντείνει τις προσπάθειες του ενάντια στην πρακτική αυτή.
Θεωρώ ότι γίνεται πολύ συζήτηση για το page rank, τη στιγμή που το ίδιο το google, κατά επίσημες πηγές, σκοπεύει να το αντικαταστήσει υιοθετώντας έναν νέο τρόπο αξιολόγησης ιστοσελίδας. Κι αυτό γιατί το page rank χάνει τη δύναμή του, από τότε που ξεκίνησαν κάποιοι να το επιδιώκουν.