Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζουμε όσοι ασχολούμαστε με τις διάφορες μορφές marketing και διαφήμισης στο internet είναι η έλλειψη στοιχείων για τη συμπεριφορά και τα websites που επιλέγουν οι Έλληνες χρήστες.
Υπάρχουν βέβαια γενικές έρευνες όπως επίσης και μετρήσεις που αφορούν τα πλέον δημοφιλή ελληνικά websites όμως τα στοιχεία αυτά καλύπτουν ένα μικρό μόνο μέρος της συνολικής εικόνας που διαμορφώνεται από την online συμπεριφορά των Ελλήνων.
Η απουσία πληροφοριών όπως αυτές που παρέχουν οι ξένες εταιρείες μετρήσεων σαν τις Hitwise και Comscore οδηγούν αναγκαστικά στην επιλογή λύσεων τύπου Alexa με την όποια ακρίβεια μπορεί να έχουν τα στοιχεία αυτά. Είναι σαφώς καλύτερο να έχεις κάτι παρά να μην έχεις τίποτα.
Η κατάσταση πάντως βελτιώθηκε σημαντικά καθώς από την Παρασκευή έχουμε ένα επιπλέον εργαλείο στη διάθεση μας. Το Google ανακοίνωσε ότι η υπηρεσία Google Trends που καταγράφει και παρουσιάζει στοιχεία για τις αναζητήσεις, θα παρουσιάζει πλέον και πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για websites από όλο τον κόσμο.
Ας δούμε το παράδειγμα του in.gr
Οι πληροφορίες που δίνει η Google Trends για τα websites περιλαμβάνουν:
- Εκτίμηση για την ημερήσια κίνηση (για να δείτε νούμερα θα πρέπει να έχετε κάνει login στο Google)
- Αναφορά στις χώρες από τις οποίες προέρχεται η περισσότερη κίνηση. Εάν επιλέξετε κάποια από τις χώρες που αναφέρονται θα δείτε όλες τις πληροφορίες όπως διαμορφώνονται αποκλειστικά για τη χώρα αυτή. Το ίδιο μπορεί να γίνει εάν επιλέξετε τη χώρα που σας ενδιαφέρει από το drop down menu που βρίσκεται πάνω και δεξιά στην οθόνη (δείτε το γράφημα που ακολουθεί)
- Άλλα websites που επιλέγουν όσοι επισκέπτονται αυτό που σας ενδιαφέρει. Για να δείτε τις πληροφορίες για κάποιο από αυτά απλά κάνετε click στο όνομα του
- Αναζητήσεις σχετικές με το domain. Η επιλογή κάποιας από αυτές οδηγεί στο Google Trends που παρουσιάζει ιστορικά στοιχεία για λέξεις κλειδιά (αυτή ήταν η βασική λειτουργία της υπηρεσίας Google Trends στο ξεκίνημα της)
Τα στοιχεία που παρουσιάζονται στις τρεις τελευταίες κατηγορίες πληροφοριών αφορούν περίοδο των τελευταίων 30 ημερών πριν από την ημερομηνία κατά την οποία το Google ενημέρωσε τα στοιχεία του Google Trends. Η ενημέρωση αυτή θα πραγματοποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Μπορείτε επίσης να συγκρίνετε ταυτόχρονα έως και 5 διαφορετικά websites. Μια και σε προηγούμενο άρθρο μου έκανα αναφορά στο facebook ας δούμε τα συγκριτικά στοιχεία μαζί με άλλα social networks.
Στο παραπάνω γράφημα αποτυπώνεται με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο η αλματώδης αύξηση της συμμετοχής των Ελλήνων χρηστών στο facebook. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το hi5.com, το οποίο απευθύνεται κυρίως στο νεανικό κοινό και στη συνέχεια ακολουθούν το myspace και το ελληνικό zoo.gr . Όλα τα υπόλοιπα ελληνικά social networks βρίσκονται πολύ χαμηλότερα από πλευράς κίνηση σύμφωνα με την Google Trends.
Τα στοιχεία που παρουσιάζει η υπηρεσία προέρχονται από διάφορε πηγές.
“Trends for Websites combines information from a variety of sources, such as aggregated Google search data, aggregated opt-in anonymous Google Analytics data, opt-in consumer panel data, and other third-party market research. The data is aggregated over millions of users, powered by computer algorithms, and doesn’t contain personally identifiable information.”
H Google Trends δεν παρουσιάζει στοιχεία για κάποια websites στις παρακάτω περιπτώσεις:
- Websites η κίνηση των οποίων βρίσκεται χαμηλότερα από το όριο που έχει θέσει το Google
- Websites τα οποία δεν επιτρέπουν στο Google να καταγράψει το περιεχόμενο τους και έχουν δηλώσει την προτίμηση τους αυτή στο robots.txt αρχείο (Αυτός είναι και ο μοναδικός τρόπος για να αποκλείσετε το website σας από την υπηρεσία)
- Websites τα οποία δεν τηρούν τις προδιαγραφές ποιότητας που έχει θέσει το Google
- Διάφοροι άλλοι λόγοι
Προς το παρόν δεν υπάρχει κάποιος άμεσος τρόπο για να δηλώσετε ότι θέλετε ή δεν θέλετε (εκτός από αυτόν που ανέφερα προηγουμένως) η Google Trends να εμφανίζει πληροφορίες για το website σας.
Όπως και σε κάθε άλλη αντίστοιχη υπηρεσία τα στοιχεία που εμφανίζονται αποτελούν εκτιμήσεις και ενδέχεται να παρουσιάζουν αποκλίσεις από αυτό που ισχύει στην πραγματικότητα. Το Google αναφέρει ότι η υπηρεσία βρίσκεται σε πιλοτικό στάδιο και ότι στο μέλλον θα προστεθούν και άλλες δυνατότητες ενώ θα διορθωθούν / βελτιωθούν οι όποιες αδυναμίες υπάρχουν.
Έκανα ένα test συγκρίνοντας τις πληροφορίες που δίνει η Google Trends με αυτές της Alexa για το in.gr που είναι ένα website με πολλές επισκέψεις οπότε το περιθώριο σφάλματος είναι λογικά μικρότερο σε σχέση με άλλα websites.
Όπως φαίνεται από τα δύο γραφήματα, που αφορούν την ίδια περίπου χρονική περίοδο, υπάρχει συμφωνία όσον αφορά την εξέλιξη της κίνησης του in.gr . Εδώ θα πρέπει να επισημάνω ότι η Alexa, σε αντίθεση με την Google Trends, δεν εμφανίζει αριθμό επισκεπτών αλλά ένα άλλο μέγεθος που δείχνει την τάση όσον αφορά την επισκεψημότητα ενός website.
Οι δύο υπηρεσίες παρουσιάζουν διαφορές όσον αφορά τις δημοφιλείς χώρες (εκτός της Ελλάδας) από τις οποίες προέρχονται οι χρήστες.
Όπως και να έχει πάντως, προστέθηκε ένα ακόμη πολύ ενδιαφέρον εργαλείο στις περιορισμένες επιλογές που έχουμε στη διάθεση μας, το οποίο είμαι βέβαιος ότι θα το χρησιμοποιήσουμε πολλές φορές. Έστω και με τις αδυναμίες του.
Περισσότερες πληροφορίες για τον τρόπο λειτουργίας της Google Trends μπορείτε να βρείτε εδώ.
[tags]google trends,websites,επισκεψημότητα,μετρήσεις[/tags]