Tο Google ανακοίνωσε πρόσφατα ότι τα στοιχεία του Webmaster Tools, τα οποία αφορούν μεταξύ άλλων τις αναζητήσεις στα αποτελέσματα των οποίων εμφανίζονται οι σελίδες ενός website, το πλήθος τους, η σειρά εμφάνισης των σελίδων, το CTR, θα είναι πλέον διαθέσιμα μέσω του Google Analytics.
Ευχάριστα νέα γιατί με αυτό τον τρόπο δεν χρειάζεται κανείς να κινείται μεταξύ Webmaster Tools και Google Analytics για να δει αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία και να τα επεξεργαστεί.
Στη συνέχεια θα σας δείξω πως μπορεί να ενεργοποιήσετε αυτή την επιλογή και τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να αξιοποιήσετε τις διαθέσιμες πληροφορίες για να δείτε την αποτελεσματικότητα των ενεργειών SEO και να τη βελτιώσετε.
Διασύνδεση Webmaster Tools Με Google Analytics
Καταρχήν θα πρέπει να έχετε δημιουργήσει λογαριασμούς στις δύο αυτές υπηρεσίες:
Θα πρέπει να έχετε πιστοποιήσει (verify) το website στο Webmaster Tools ενώ θα πρέπει να είστε και administrator του website αυτού στο Google Analytics.
Εφόσον ισχύουν όλα τα παραπάνω μπαίνοντας στην κεντρική σελίδα του Webmaster Tools και δίπλα στο όνομα του website θα υπάρχει η επιλογή:
Manage > Google Analytics Property
Μπορείτε να κάνετε τη διασύνδεση των δύο λογαριασμών και μέσα από το Google Analytics.
Περισσότερες τεχνικές λεπτομέρειες μπορείτε να βρείτε εδώ.
Τα Στοιχεία Των Reports
Εάν όλα έχουν πάει καλά τότε στο Google Analytics θα υπάρχει η επιλογή στο κεντρικό menu του website:
Traffic Sources > Search Engine Optimization
Εκεί υπάρχουν τρία νέα reports:
- Queries: Οι αναζητήσεις στα αποτελέσματα των οποίων εμφανίζονται σελίδες του website, το πλήθος τους (impressions), τα clicks και το ποσοστό CTR και η μέση θέση των σελίδων στα αποτελέσματα της κάθε αναζήτησης
- Landing Pages: Τα ίδια στοιχεία με προηγουμένως, αυτή τη φορά για τις συγκεκριμένες σελίδες που εμφανίζονται στα αποτελέσματα των αναζητήσεων
- Geographical Summary: Στο report αυτό δίνεται έμφαση στις χώρες προέλευσης των αναζητήσεων μαζί με τα αντίστοιχα ποσοστά εμφάνισης και ανταπόκρισης
Πόσο ακριβή είναι αυτά τα στοιχεία; Ως συνήθως ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες.
Για παράδειγμα γίνεται αναφορά στη μέση θέση (Avg. Position) που μπορεί να έχει κάποια σελίδα στα αποτελέσματα μίας αναζήτησης. Όπως είναι γνωστό, οι μέσοι όροι μπορεί να αποκρύπτουν μεγάλες διαφοροποιήσεις. Εάν μία σελίδα βρίσκεται στην 10η θέση και στη συνέχεια πάει στη 1η τότε η μέση θέση είναι 5. Πρόσθετη στρέβλωση μπορεί να υπάρχει και στις περιπτώσεις όπου κάποιο website έχει sitelinks.
Επιπλέον τα στοιχεία που εμφανίζουν τα reports περιλαμβάνουν τις αναζητήσεις σε images, smartphones, διαφορετικές χώρες. Αυτά όμως θα δούμε στη συνέχεια ότι μπορούμε να τα διαχωρίσουμε.
Όλα τα στοιχεία αυτά θα πρέπει κανείς να τα εκλαμβάνει ως ενδεικτικά και όχι ως απόλυτα. Όπως λέει και το Google, υπάρχει περίτπωση να υπάρχουν διαφορές με άλλα reports του Google Analytics.
Πάντως είναι καλύτερο από το να μην υπήρχαν καθόλου.
Επεξεργασία Των Στοιχείων
Ένας εύκολος τρόπος για να επεξεργαστείτε τα στοιχεία είναι τα φίλτρα που υπάρχουν σε όλα τα reports του Google Analytics.
Είπα προηγουμένως ότι τα στοιχεία των reports περιλαμβάνουν και τις αναζητήσεις για images, smartphones, άλλες χώρες. Μπορείτε να διαχωρίσετε τις πληροφορίες αυτές με τον ακόλουθο τρόπο:
Πηγαίνετε στο report που σας ενδιαφέρει π.χ. queries και αλλάζετε View > Pivot.
Στη συνέχεια επιλέγετε Pivot by > Google Property και Pivot metrics > Impressions στην πρώτη επιλογή και Clicks στη δεύτερη.
Το report που θα προκύψει, το οποίο μοιάζει με τα pivot tables του excel, θα πρέπει να είναι κάπως έτσι:
Μπορείτε φυσικά να επιλέξετε οποιοδήποτε συνδυασμό τιμών από τις διαθέσιμες έχει περισσότερο νόημα για εσάς. Για παράδειγμα θα μπορούσατε να επιλέξετε αντί για Google Property την τιμή Country για να δείτε την απόδοση που έχει το websites σε μία φράση αναζήτησης σε διαφορετικές χώρες.
Εάν θέλετε να επεξεργαστείτε τα στοιχεία στο excel τότε υπάρχει η σχετική επιλογή στην κορυφή της σελίδας του Google Analytics και αριστερά. Η επιλογή αυτή δεν λειτουργεί στην περίπτωση του pivot view που περιέγραψα προηγουμένως. Υπάρχει όμως εναλλακτική λύση για όσους από εσάς χρησιμοποιείται Firefox.
Υπάρχει ένα πολύ χρήσιμο add το οποίο ονομάζεται TableTools2 και το οποίο σας δίνει τη δυνατότητα να ταξινομήσετε, φιλτράρετε, αντιγράψετε οποιοδήποτε πίνακα στοιχείων βρίσκεται σε μία σελίδα. Με αυτό το add on μπορείτε να αντιγράψετε ένα πίνακα, με τη μορφή που έχει, στο excel.
Πως Να Αξιοποιήσετε Τα Στοιχεία Για Καλύτερο SEO
Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε να αξιοποιήσετε τα στοιχεία για να κατανοήσετε καλύτερα τον τρόπο λειτουργίας και να βελτιώσετε την αποτελεσματικότητα των ενεργειών SEO.
Αρχικά δείτε τη διαχρονική εξέλιξη του γραφήματος για να δείτε τη γενική τάση. Επιλέξτε το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για το οποίο υπάρχουν στοιχεία. Το Webmaster Tools διατηρούσε στοιχεία για τους δύο – τρείς τελευταίους μήνες. Δεν ξέρω εάν αυτό πρόκειται να αλλάξει.
Συγκρίνετε δύο διαδοχικές χρονικές περιόδους για να δείτε τι έχει αλλάξει. Επιλέξτε το χρονικό διάστημα που έχει νόημα για το δικό σας website π.χ. ένα εταιρικό website είναι διαφορετικό σε σχέση με ένα ενημερωτικό που έχει συνεχή παραγωγή περιεχομένου. Δείτε πως επηρεάζει η αλλαγή θέσης εμφάνισης, εφόσον υπάρχει, τα clicks και το CTR. Προσπαθήσετε να εντοπίσετε τους λόγους για τους οποίους υπάρχουν μεταβολές.
Εξετάστε εάν υπάρχουν κάποιες σελίδες οι οποίες να έχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις στην κατάταξη ή / και στα clicks.
Δείτε επίσης εάν υπάρχουν σημαντικές μεταβολές στον αριθμό των αναζητήσεων των λέξεων κλειδιών. Ενδέχεται να υπάρχουν ευκαιρίες προς αξιοποίηση.
Στο Webmaster Tools τα στοιχεία των μεταβολών είναι πιο εύκολα προσβάσιμα. Δεν έχετε όμως τη δυνατότητα των συνδυασμών και της επεξεργασίας όπως στο Analytics.
Υπάρχει, επίσης, μία σειρά από ερωτήματα οι απαντήσεις των οποίων μπορούν να σας βοηθήσουν:
- Ποιές είναι οι πιο δημοφιλείς αναζητήσεις και ποιές οι επιδόσεις σας σε αυτές;
- Υπάρχουν αναζητήσεις / σελίδες με μεγάλες μεταβολές; Γιατί συμβαίνει αυτό;
- Υπάρχουν αναζητήσεις στις οποίες η θέση στην οποία εμφανίζεστε δεν αντιστοιχεί με το ποσοστό ανταπόκρισης; Ελέγξτε τους τίτλους και τις περιγραφές των σελίδων σας σε σχέση με τα αυτές των ανταγωνιστών
- Υπάρχουν κάποιες αναζητήσεις / σελίδες τις οποίες δεν περιμένατε να έχουν τις επιδόσεις που εμφανίζονται;
- Ελέγξτε τις αναζητήσεις σε images, smartphones, χώρες για να δείτε εάν υπάρχουν στοιχεία προς αξιοποίηση
- Ποιά είναι η συμπεριφορά των brand keywords σε σχέση με τα γενικά;
- Υπάρχουν κάποιες αναζητήσεις στις οποίες να εμφανίζεστε στα πρώτα 10 αποτελέσματα αλλά όχι στις πρώτες 3-4 θέσεις; Δείτε τι μπορείτε να βλετιώσετε στις σελίδες και το website σας για να ανεβείτε υψηλότερα
Όλα τα παραπάνω θα πρέπει πάντοτε να τα εξετάζετε υπό το πρίσμα ότι κάθε αναζήτηση είναι και μία διαφορετική αγορά και οτιδήποτε συμβαίνει έχει σχέση με το τι κάνουν οι ανταγωνιστές σας. Γι’ αυτό είναι καλό να χρησιμοποιείται παράλληλα και κάποια από τα γνωστά keyword ranking tools, τα οποία θα παρουσιάσω σε επόμενα άρθρα, με τη σχετική ακρίβεια που μπορεί να έχουν.
Η μεγαλύτερη έλλειψη από τα συνδυαστικά reports του Webmaster Tools & του Google Analytics είναι η δυνατότητα συσχετισμού των keywords, στις αναζητήσεις των οποίων εμφανίζεστε, με τις συγκεκριμένες σελίδες του website. Αυτή η πληροφορία είναι διαθέσιμη σε άλλα reports του Google Analytics όπως επίσης και στο Webmaster Tools.