Το πιο σημαντικό νέο των τελευταίων ημερών για τα δρώμενα του marketing στο internet είναι η αλλαγή που πραγματοποίησε το Google στον τρόπο παρουσίασης των αποτελεσμάτων των αναζητήσεων, με την ονομασία «Google Search Plus Your World» και τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν.
Στη συνέχεια του άρθρου θα δούμε τι είναι το «Google Search Plus Your World», τι κρύβεται πίσω από αυτή την αλλαγή, τον λόγο για τον οποίο το Google δημιούργησε το Google+ και τον τρόπο με τον οποίo η παρουσία στα social media επηρεάζει το search marketing αλλά και το online marketing γενικότερα.
Τι Είναι Το Google Search Plus Your World
Εν συντομία, όταν κάποιος πραγματοποιεί από εδώ και στο εξής μία αναζήτηση στο Google.com , εκτός από «παραδοσιακά» links προς τα websites, θα βλέπει και περιεχόμενο το οποίο προέρχεται από το social network του Google, το Google+
Αυτό θα συμβαίνει εφόσον ο χρήστης έχει κάνει login στο λογαριασμό του στο Google (εάν και υπάρχουν ενδείξεις ότι κάτι τέτοιο δεν είναι απαραίτητο) και έχει παράλληλα profile ή page στο Google+. To περιεχόμενο από το Google+ θα αφορά τόσο τη δραστηριότητα του χρήστη ή των «φίλων» του όσο και άλλων μελών του δικτύου. Δείτε παραδείγματα.
Ο Αποκλεισμός Των Άλλων Social Networks Και Οι Αντιδράσεις
Η αλλαγή αυτή προξένησε έντονες αντιδράσεις τόσο από τους χρήστες όσο και από τα άλλα social networks όπως το Twitter καθώς φαίνεται ότι το Google, εκμεταλλευόμενο τη θέση ισχύος που έχει σαν μηχανή αναζήτησης, ευνοεί το περιεχόμενο και κατά συνέπεια τη συμμετοχή στο δικό του Google+, έναντι του Facebook και του Twitter, τα οποία δεν συμπεριλαμβάνονται προς το παρόν στα πρόσθετα αποτελέσματα που θα παρουσιάζει.
Xαρακτηριστικό χιουμοριστικό video με τον Hitler να διαμρτύρεται για το «Google Search Plus Your World»
Οι αντιδράσεις αυτές είναι δικαιολογημένες καθώς σε πάρα πολλές περιπτώσεις, όπως π.χ. σε αναζητήσεις που αφορούν πρόσωπα, celebrities και brands, οι σελίδες τους στο Facebook ή το Twitter είναι πολύ περισσότερο ενεργές και κατά συνέπεια σημαντικές και χρήσιμες προς τους χρήστες σε σχέση με τις αντίστοιχες στο Google+ .
Γι αυτό οι μηχανικοί των άλλων social networks δημιούργησαν αυτό το browser bookmarklet προκειμένου να αποκαταστήσουν εν μέρει την αδικία αυτή.
Πάντως ο Eric Schmidt, ανώτατο στέλεχος του Google, δήλωσε πως δεν υπάρχει κάποια προνομιακή μεταχείριση στο Google+ και ότι η εταιρία του είναι διατεθειμένη να συζητήσει με το Facebook και το Twitter για να ενσωματωθούν και αυτά στο νέο τρόπο παρουσίασης των αποτελεσμάτων. Επεσήμανε δε ότι το Twitter δεν ανανέωσε τη συμφωνία συνεργασίας που είχε με το Google ενώ είναι γνωστό ότι το Facebook συνεργάζεται με τη Bing, τη μηχανή αναζήτησης της Microsoft.
Tο Google επιθυμεί διακαώς την επιτυχία (και) στον τομέα των social networks όπου υστερεί σημαντικά έναντι του Facebook και του Twitter. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι ο CEO και συνιδρυτής του Google, Larry Page, όταν ανέλαβε ξανά τα ηνία της εταιρίας τον περασμένο Απρίλιο, συνέδεσε τα bonus των εργαζομένων με το κατά πόσο “social” θα έχει γίνει το Google έως το τέλος του 2011.
Το Google Και Τα Personalized Αποτελέσματα
Το Google αντιλαμβάνεται ότι οι ανάγκες των χρηστών για πληροφορίες διαφοροποιούνται ανάλογα με τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα τους . Έτσι για παράδειγμα μία αναζήτηση για τη λέξη «λάδι» έχει διαφορετική διάσταση για έναν χρήστη που ασχολείται με τη μαγειρική σε σχέση με έναν μηχανικό αυτοκινήτων (για να μην αναφέρω άλλου τύπου παραδείγματα….).
Για να μπορέσει το Google να «καταλάβει» καλύτερα κάθε χρήστη , μία προσπάθεια που έχει ξεκινήσει από το 2005, χρησιμοποιεί τις προηγούμενες αναζητήσεις του και, τα τελευταία χρόνια, στοιχεία από τη δραστηριότητα του στα διάφορα social media και το περιεχόμενο που μοιράζεται τόσο ο ίδιος όσο και οι «φίλοι» του, στοιχεία που φανερώνουν αυτά που θεωρεί σημαντικά.
Μέσα σε αυτό πλαίσιο εντάσσεται και η δημιουργία του Google+ το οποίο επιτρέπει στο Google να έχει μία πολύ καλύτερη και περισσότερο άμεση εικόνα της social δραστηριότητας και των ενδιαφερόντων των χρηστών.
Τι Συμβαίνει Στην Ελλάδα
Οι νέες αλλαγές στον τρόπο παρουσίασης των αποτελεσμάτων, ισχύουν προς το παρόν μονάχα για όσες αναζητήσεις πραγματοποιούνται στο Google.com (και όχι στο .gr)
Επιπλέον η συμμετοχή των ελλήνων χρηστών στο Google+ είναι πολύ μικρότερη, κατά την εκτίμηση μου, σε σχέση με τη συμμετοχή στο Facebook και το Twitter.
Έτσι δε νομίζω ότι το Google Search Plus Your World θα επιφέρει κάποια αλλαγή στον τρόπο παρουσίασης των αποτελεσμάτων στην Ελλάδα, τουλάχιστον προς το παρόν.
Η Σημασία Για Τους Online Marketers & To SEO
Έχω επανειλημμένως επισημάνει ότι όλες οι ενέργειες που σχετίζονται (και) με το online marketing είναι αλληλένδετες.
Το Google αντλεί στοιχεία τόσο από το Facebook και το Twitter όσο βέβαια και από το Google+ προκειμένου να διαμορφώσει την κατάταξη των αποτελεσμάτων των αναζητήσεων. Αυτό προκύπτει και από τις δηλώσεις των ίδιων των στελεχών του Google όπως ο δημοφιλής υπεύθυνος της ομάδας web spam Μatt Cutts, αλλά και από έρευνες που έχουν γίνει από διάφορες εταιρίες όπως η Seomoz.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι με τη σωστή στρατηγική προβολής στα social media, η οποία από μόνης της αποφέρει σημαντικά οφέλη, μπορεί κανείς να έχει καλύτερα αποτελέσματα και σε ότι αφορά στην κατάταξη των σελίδων του στο Google.
Η σωστή στρατηγική σε καμία περίπτωση δε σημαίνει τη δημιουργία απλά ενός profile στο Twitter ή μίας σελίδα στο Facebook και τον βομβαρδισμό με links ή την προσθήκη εκατοντάδων «φίλων» όπως κάνουν πολλοί αρχάριοι που θέλουν να αποκομίσουν γρήγορα οφέλη.
Οι μηχανές αναζήτησης έχουν ειδικούς αλγόριθμους για να αξιολογούν τη βαρύτητα κάθε χρήστη στα social networks με τρόπο αντίστοιχο με αυτόν που αξιολογούν τις σελίδες στο internet και έτσι μπορούν να εντοπίζουν τέτοιες τεχνικές spamming.
Ο δρόμος προς την επιτυχία προϋποθέτει ένα προσεκτικά διαμορφωμένο πλάνο δημιουργίας και προώθησης περιεχομένου (content marketing) χρήσιμου και ελκυστικού για τους χρήστες , το οποίο να ικανοποιεί τις ανάγκες τόσο του search marketing όσο και της επικοινωνίας μέσα από τα social media. Απαιτείται χρόνος και resources όμως τα οφέλη είναι πολύ περισσότερα.
Δείτε ένα χρήσιμο reference για τα είδη του περιεχομένου τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο content marketing.
Πολύ καλό άρθρο, όμως πλεον η google δεν ξέρω τι σκέφτεται για τη SEO. Με τις τόσες συχνές αλλαγές στον αλγόριθμο είναι σαν να θέλει να την καταργήσει εντελώς.